Brain Game Brian

Bij YouSense werken we met een aantal e-Health behandelingen, waar Braingame Brian er één van is. Braingame Brian is een cognitieve vaardigheden training op de computer voor kinderen. De informatie in de spelwereld wordt door het kind opgenomen, verwerkt en vastgehouden. Op grond daarvan traint het kind om geconcentreerd, flexibel en planmatig te handelen. Hij of zij ontwikkelt de cognitieve vaardigheden: 

  • impulscontrole (inhibitie)
  • flexibiliteit (mentaal schakelen)
  • werkgeheugen 

Deze vaardigheden worden ook wel samengevat met de term executieve functies.

De training

Braingame Brian bestaat uit drie trainingstaken en een spelwereld. De spelwereld is om de trainingstaken heen gebouwd en daagt kinderen uit om de taken uit te voeren en beloond te worden. 

De training bestaat uit 25 sessies van ca. 40 minuten. Het is gemakkelijk thuis uit te voeren binnen een periode van zes werken, waarbij er vier sessies per week worden gespeeld. Het kan uitgevoerd worden op momenten dat dit het beste uitkomt. 

Voor wie is Braingame Brian bedoeld?

De training is vooral bedoeld voor kinderen van ca. 9 tot en met 12 jaar, die de diagnose ADHD hebben gekregen, maar kan ook ingezet worden voor kinderen bij wie deze diagnose er (nog) niet is. Of dit voor jouw kind een geschikte behandeling is, bekijken we per kind. 

De moeilijkheidsgraad van de trainingstaken wordt voor iedere taak afzonderlijk voor elk kind bijgesteld, op basis van de resultaten die na iedere sessie worden weggeschreven in een centrale database. 

Hoe ziet de training eruit? 

De spelwereld van Braingame Brian voelt als een 3D-wereld en bestaat uit verschillende gebieden. Het kind kan rondwandelen in de wereld, waarbij muziek en geluid het tot een belevenis maken. De instructies bestaan uit een enkel woord, waardoor kinderen met een leesprobleem ook zonder hulp de training kunnen doen. 

De game-elementen worden gekenmerkt door: 

  • een verhaallijn
  • identificatie met de hoofdpersoon
  • animatiefilmpjes
  • een duidelijk doel
  • spelopdrachten
  • mini-games (vis- en racespel) 
  • de mogelijkheid rond te kunnen lopen met de hoofdpersoon in de wereld

De spelwereld

De training begint in de spelwereld, waar je het huis van Brian ziet. Brian is een jongetje dat uitvinder is en is net naar dit huis verhuisd. In de spelwereld lopen zijn vader, moeder, broertje en steeds weer andere nieuwe personen rond die een probleem hebben. Brian bedenkt voor ieder probleem een oplossing, van een vliegende school tot een wandelende plantenkas. Deze oplossingen worden zichtbaar in de spelwereld als de taken zijn uitgevoerd. 

Al rijdend op zijn zelfgemaakte éénwiel-fiets (‘mono-cycle’) maakt Brian steeds meer vrienden en wordt hij steeds beter in de trainingstaken. Hij komt in een dorp, op het strand, in een vulkaan, in het moeras, op een eiland en in een ondergronds laboratorium. Uiteindelijk verslaat hij zijn vijand, die jaloers is op al zijn successen.

Waarom werkt dit voor kinderen?

Eerder op deze pagina beschreven we dat deze training bijdraagt aan de executieve functies van kinderen. Executieve functies zijn hersenfuncties die helpen bij het vasthouden en richten van de aandacht, het plannen, organiseren, sturen en het controleren van gedrag. We hebben ze dan ook nodig bij alles wat we doen, bij al ons doelgerichte gedrag. 

Bij kinderen met (kenmerken van) ADHD weten we dat (sommige van) deze functies minder sterk ontwikkeld zijn. Gelukkig weten we dat deze functies te trainen zijn. Bij kinderen met (kenmerken van) ADHD zijn vooral werkgeheugen (informatie kunnen vasthouden die je nodig hebt bij een taak), inhibitie (op je rem kunnen staan en afleidingen kunnen weerstaan) en cognitieve flexibiliteit (makkelijk kunnen aanpassen als de situatie of taak veranderd) zwak ontwikkeld. 

Deze functies worden getraind in Braingame Brian.

Wetenschappelijke onderbouwing

Wil je meer informatie over de ontwikkelaars van Braingame Brian of de wetenschappelijke onderbouwing van de behandeling? Dan adviseren we je om de website van Gaming & Training te bekijken.